Werkbezoek en gespreksavond SP-Kamerlid Jasper van Dijk in Zaltbommel

19 februari 2018

Werkbezoek en gespreksavond SP-Kamerlid Jasper van Dijk in Zaltbommel

Foto: SP

Afgelopen vrijdag was SP-Tweede Kamerlid Jasper van Dijk op werkbezoek in de gemeente Zaltbommel om zich op de hoogte te stellen van de problematiek met arbeidsmigranten. Samen met Eric van Dijk, lid van de SP-Provinciale Statenfractie, en meerdere lokale SP-kandidaat gemeenteraadsleden, brachten zij ‘s middags eerst een aantal bezoeken aan lokale tuinders. ‘s Avonds organiseerde de SP een openbare avond waarin de lokale bevolking in gesprek kon gaan met Jasper van Dijk over de gevolgen die de komst van arbeidsmigranten heeft voor de lokale samenleving.

Gespreksavond

Op de avond in Ons Trefpunt (Nieuwaal) kwamen meer dan zestig bewoners af, waarvan velen hun zorgen kenbaar maakten over de huisvesting van arbeidsmigranten. Aan de ene kant was er onder de aanwezigen veel weerstand tegen grootschalige complexen, zoals het plan met het ‘Polenhotel’ in Zuilichem. Aan de andere kant hadden de bewoners ook slechte ervaringen met het onderbrengen van arbeidsmigranten in ‘normale’ huizen. Niet alleen gaat dat ten koste van het woningaanbod voor de plaatselijke inwoners, maar vaak wonen er veel te veel mensen in één huis en is er daardoor altijd lawaai en onrust.

Foto: SP

Veel van de problemen, vertelde Eric van Dijk namens de provinciale SP, zijn terug te brengen tot het Provinciaal Inpassingsplan (PIP) voor de tuinbouw in de Bommelerwaard. In dit plan is er op geen enkele wijze rekening gehouden met de sociale gevolgen van grootschalige glastuinbouw. Dit was dan ook de reden dat de provinciale SP-fractie niet met het plan ingestemd heeft.

Actieplan

Tijdens de avond werd ook duidelijk dat de lokale politiek de huisvesting van arbeidsmigranten lang onderschat heeft. Daarom presenteerde Martijn Stoutjesdijk, lijsttrekker van de SP-Zaltbommel, samen met Jasper van Dijk een actieplan. In dit actieplan roept de SP op tot een koerswijziging. In plaats van megalomane glastuinbouw, zou kleinschaligheid en duurzaamheid voorop moeten staan. De SP pleit daarnaast voor meer toezicht op woon- en werkomstandigheden, en limieten op het aantal arbeidsmigranten per woning en per straat. Het gehele actieplan is hier terug te lezen. Met de presentatie van het actieplan trapte de SP Zaltbommel ook haar campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart af.