SP-fractie kort op de bal bij casussen Akkerstraat (Bruchem) en het evenemententerrein

30 september 2024

Foto: Stef Dingemans

Het nieuwe politieke jaar is begonnen en de SP-fractie zit er direct kort op. We spraken met verschillende inwoners die ons (weer) wezen op het gebrek aan actie rondom het veel te grote huis in Bruchem en op de missers van de gemeente rondom het evenemententerrein bij de nieuwe watertoren.

In beide gevallen besloot de SP-fractie op schriftelijke vragen op te stellen. Ook werd er voor beide onderwerpen aandacht aan besteed in het Brabants Dagblad (zie linkjes onderaan).

Akkerstraat - Bruchem
Immers, al in maart 2023 sprak SP-raadslid Dingemans over een gebrek aan daadkracht van de gemeente bij het niet handhaven. Helemaal ongelooflijk was de wens om de illegale praktijken zelfs te legaliseren, wat volgens raadslid Dingemans niet alleen een precedentwerking zou hebben maar ook de ongelijkheid bloot legt waarbij financieel krachtige huishoudens blijkbaar de wet aan hun laars mogen lappen en hier ook nog voor beloond worden.
Gelukkig besloot de gemeenteraad dan ook unaniem om dit per direct een halt toe te roepen.

Maar wat is er is de tussentijd dan gebeurt? Bar weinig. Natuurlijk is de vergunning geweigerd maar hiertegen heeft de eigenaar weer beroep aangetekend en daarbij heeft de gemeente een last onder dwangsom (om de illegale bouwwerken af te breken) maar ook daar heeft de eigenaar weer beroep tegen aan getekend (iets wat we overigens ook vaker zien bij kapitaalkrachtige huishoudens..) momenteel loopt dat juridische proces nog. En uiteraard houden we dat (met argusogen) in de gaten.

Evenemententerrein - de witte watertoren
De (tijdelijke) evenementenlocatie bij de witte watertoren moet weer teruggebracht worden naar haar oorspronkelijke staat. Daarmee is voorlopig deze komedie ten einde. Deze grote flater heeft de gemeente volledig aan zichzelf te danken door zelf niet volgens haar eigen procedures te werken en het terrein te snel vrij te geven als evenementenlocatie zodat daar 2 feestjes gevierd konden worden. Omwonenden die terecht bezwaar maakten werden in eerste instantie nog als 'ruis' weggezet en er werd niet geluisterd naar de (terechte) argumenten over geluidsoverlast. Nu de gemeente (zichzelf... zucht) moet terugfluiten moet het ook het terrein weer herstellen zoals het was.
De SP vraagt zich samen met het CDA, GL en D66 af wat deze grap ons eigenlijk heeft gekost? Zodoende zijn er ook voor dit onderwerp schriftelijke vragen opgesteld en wachten we de antwoorden af.

Procedure rond het te grote huis in Bruchem ligt stil: ‘Het wachten is op de rechtbank’ | Zaltbommel | bd.nl

Tijdelijk evenemententerrein bij watertoren Zaltbommel verdwijnt weer | Zaltbommel | bd.nl