Burgemeester van Maaren vertrekt na ophef

7 juni 2024

Burgemeester van Maaren vertrekt na ophef

Burgemeester Pieter van Maaren heeft na alle ophef rondom zijn persoon de enige juiste conclusie getrokken; hij gaat stoppen. Na een soap van meer dan een half jaar over het niet opvolgen van de regels van de monumentencommissie en zijn pogingen om dat goed te praten is hij nu toch tot inkeer gekomen. Per 1 augustus 2024 zal hij de ambtsketting in Zaltbommel terzijde leggen.

De SP fractie heeft zich de afgelopen periode al meerdere malen uitgesproken tegen het onjuist handelen van de Burgemeester en gaf aan geen bestuurlijk vertrouwen meer te hebben in het handelen van deze burgemeester. Enkele andere partijen zijn de laatste cyclus ook kritischer en uitgesprokener geworden waardoor de steun in de raad én het college wel erg dun werd. In het belang van de gemeente heeft van Maaren dan ook besloten de eer aan zichzelf te houden en zijn ontslag aan te bieden. In samenspraak met de fractieleiders is de datum van 1 augustus afgesproken zodat hij tot aan het zomerreces de lopende zaken kan afhandelen. De SP fractie gaat er van uit dat de burgemeester hier wel zijn verantwoordelijk neemt.

Ondertussen wordt er in samenwerking met de provincie nagedacht over de vervolgstappen. Dit betekent dat er weer een waarnemende burgemeester in onze gemeente zal komen. Deze tijdelijke burgemeester zal een specifieke opdracht meekrijgen die de komende tijd door de gemeenteraad wordt geformuleerd.