SP BOMMELERWAARD BEZOEKT IN APRIL HET ZORGBUURTHUIS IN OSS

6 maart 2024

SP BOMMELERWAARD BEZOEKT IN APRIL HET ZORGBUURTHUIS IN OSS

Foto: Zorgbuurthuis Oss / Marie-Therese Janssen

Zaterdag 13 april gaat de SP Bommelerwaard op excursie naar Oss, je bent van harte welkom om mee te gaan!
Hier gaan wij namelijk op bezoek bij het allereerste zorgbuurthuis van Nederland. Dit is een initiatief dat onder leiding van Lilian Marijnissen samen met zorgexperts, zorgverleners en zorgbestuurders en een architect is bedacht en gerealiseerd binnen het SP-bolwerk Oss.

Het zorgbuurthuis is een reactie op het sluiten van de verzorgingshuizen door het PvdA-VVD kabinet Rutte II waardoor veel ouderen gedwongen werden om langer thuis te wonen. Het gevolg hiervan is inmiddels goed zichtbaar, er is sprake van een toename van eenzaamheid onder ouderen en een gebrek aan goede zorg en mogelijkheden. Daarbij zorgt deze constructie voor een opstopping in de huisvestiging. Ouderen blijven (gedwongen) thuis wonen, terwijl jongeren geen mogelijkheid hebben om een plek voor zichzelf te verkrijgen. Doorstromen naar een zorginstelling is daarbij veelal alleen mogelijk voor ouderen met goed gevulde portemonnee.

Het zorgbuurthuis biedt hiervoor een alternatief door in de eigen buurt een kleinschalige woonvorm te bieden. Het Zorgbuurthuis staat voor het volgende: “Een plek waar je oud kunt worden, in je eigen vertrouwde buurt. Waar je samen kunt wonen met je partner, ook als de een zorg nodig heeft en de ander niet. Met vers eten, en vaste en bekende gezichten. Zonder de lange gangen van het oude verzorgingshuis, dus kleinschalig, zoals thuis. Dat is oud worden in het Zorgbuurthuis”.

De SP Bommelerwaard gaat kennismaken met de lokale initiatiefnemer(s), ontvangt informatie over het traject en volgt een rondleiding door het zorgbuurthuis zelf. Kortom, een inspirerende dag om meer te leren over het zorgbuurthuis en de potentie hiervan.

Onze leden zijn van harte uitgenodigd om op zaterdag 13 april (10.00 -13.00) mee te gaan naar Oss. In verband met de groepsgrootte horen we graag of je met ons meegaat. Laat dat even weten aan bestuurslid Adriaan de Waal: ajdewaal1@hotmail.com