Geslaagde openingsbijeenkomst met Tiny Kox

3 oktober 2023

Geslaagde openingsbijeenkomst met Tiny Kox

Foto: Stef Dingemans / Stef Dingemans

Op zondag 24 september verklaarde Tiny Kox samen met de lokale SP afdeling het nieuwe politieke seizoen voor geopend.
Kox sprak over het 'linkse antwoord op de verrechtsing van de politiek en samenleving' en beantwoordde vragen van de aanwezige leden en geïnteresseerden. Hij herinnerde het publiek aan de altijd aanwezige kernwaarden van de SP en het hebben van 'hoop' om daadwerkelijk de samenleving socialer te maken.

In een goed gevulde Winterkerk (Sint Maartenskerk) sprak senator Tiny Kox het publiek toe. Tiny Kox is een gerenommeerde SP'er van het eerste uur en inmiddels de langst zittende senator in Nederland, iets waar hij volgens eigen zeggen 'niets voor hoeft te doen, alleen maar  te blijven zitten'.
Momenteel is Tiny Kox ook voorzitter van de Raad van Europa en zodoende erg actief op het Europese strijdtoneel.
Zijn huidige positie(s) klonken door in zijn redevoering, waar hij veelvuldig sprak over het belang van samenwerken en het over de grenzen heen kijken. 'Hoop' houden, was daarbij het toverwoord, een houding die men positief, strijdvaardigheid en actief houdt - in tegenstelling tot het laten binnensluipen van 'angst'.

Waar 'rechts' het beeld en verhaal stuurt op uitsluiting (en angst) dient 'links' volgens Kox hier positivisme tegenover te zetten. Daarbij is het belangrijk dat de linkerzijde niet teveel met elkaars onderlinge verschillen bezig is, maar elkaar weet te vinden op grote thema's. Immers, onderlinge verdeelheid speelt de rechterzijde in de kaart. In die zin is Kox ook relatief positief over de gezamenlijke lijst van PvdA - GL en hoopt hij dat in november het gezamenlijke verhaal van links een verschil kan gaan maken.

Stel een daad, toon je moed! Op naar een hoopvolle landelijke campagne en verkiezingsuitslag in november van dit jaar.