SP Zaltbommel zorgt voor cultuurvouchers in gemeente

6 juni 2023

SP Zaltbommel zorgt voor cultuurvouchers in gemeente

De SP fractie draagt concreet bij aan de nieuwe cultuurvisie (2023) van de gemeente Zaltbommel. Op basis van een door de SP opgestelde motie eerder dit jaar, zijn de hierin voorgestelde cultuurvouchers in deze visie opgenomen. De SP is dan ook verheugd dat deze vouchers onderdeel zijn van het nieuwe cultuurbeleid waarmee cultuur in brede zin voor meer mensen toegangkelijker wordt.

Eerder dit jaar heeft de SP Zaltbommel een motie opgesteld waarin het college gevraagd werd om onderzoek te doen naar de haalbaarheid en betaalbaarheid van cultuurvouchers. Volgens de SP is namelijk het culturele aanbod in de gemeente Zaltbommel onvoldoende toegangelijk en afgestemd op alle doelgroepen. Veel inwoners maken nooit of zelden gebruik van de culturele voorzieningen en komen hierdoor ook niet in aanraking met de vele mooie activiteiten en voorzieningen die onze gemeente rijk is. De motie beschrijft dat deze cultuurvouchers zijn bedoeld om te verspreiden onder alle inwoners vanaf 12 jaar en dat ze ingezet kunnen worden voor alle aangesloten culturele activiteiten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bezoek aan Slot Loevestein in Poederoijen of aan het volgen van een (proef)muziekles in de Poorterij.

De SP fractie is dan ook verheugd dat deze concrete bijdrage aan een inclusiever en toegangkelijker cultureel aanbod onderdeel is geworden van de nieuwe cultuurvisie. De komende periode wordt deze visie omgezet in beleid en concrete handelingen in het zogenaamde uitvoeringsplan dat volgt in het najaar. SP Zaltbommel blijft het uiteraard goed volgen en kijkt uit naar het moment dat de uiteindelijke vouchers bij iedere inwoner op de mat vallen.