Provinciale Statenverkiezingen Gelderland 2023 - uitslag

22 maart 2023

Provinciale Statenverkiezingen Gelderland 2023 - uitslag

Een week na de provinciale statenverkiezingen is de rook enigszins opgetrokken. De overwinning van de BBB in het gehele land, waaronder de provincie Gelderland is historisch groot. Zij zijn in onze provincie de grote winnaar geworden met maar liefst 17 zetels. De SP verliest in vrijwel alle provincies 1 of meerdere zetels en moet helaas ook in Gelderland een zetel inleveren waardoor zij er nog 2 overhouden.

Ondanks alle inspanningen van SP'ers in de Bommerlerwaard (waarvoor dank!) en in de andere Gelderse gemeenten hebben deze activiteiten zich dus niet omgezet in zetelbehoud, -winst. Zodoende zal het duo Eric van Kaathoven en Carla Claassen samen de komende vier jaar in Arnhem gaan strijden voor een sociaal Gelderland. Wij wensen hun dan vanuit de Bommelerwaard alle sterkte en succes toe (en zijn stiekem ook blij dat we in onze gemeente nog gebruik kunnen blijven maken van onze hooggeplaatste kandidaten Martijn Stoutjesdijk en Erik Braam).

Kijk voor alle uitslagen op: Bekijk hier alle uitslagen van de Provinciale Statenverkiezingen (nos.nl) voor gedetailleerde kaarten en cijfers.