De Wielewaal blijft in Zaltbommel!

6 april 2022

De Wielewaal blijft in Zaltbommel!

Foto: Google Maps / Google Maps

We zitten midden in campagnetijd voor de gemeenteraad verkiezingen als Ad van de Goede, nummer 4 op de lijst, met ons deelt dat hij heeft gehoord dat er onrust is bij verzorgingstehuis de Wielewaal.

Het pand in Zaltbommel moet worden gerenoveerd. Bewoners hebben tijdens een informatieavond sterk het vermoeden gekregen dat er geen discussie mogelijk is over tijdelijke woonvoorzieningen in Zaltbommel waardoor ze de komende jaren in Leerdam zouden moeten gaan wonen, ver weg van hun familie en vertrouwde omgeving. Voor zowel de bewoners, de familie, de medewerkers als de SP een onacceptabele oplossing.

De SP deed navraag bij verschillende betrokkenen, bewoners, Brabantzorg (als belangrijkste partij), maar ook familieleden en medewerkers. De Wielewaal vroeg in een reactie om hier geen ruchtbaarheid aan te geven 'in het belang van de bewoners'.

Een petitie werd ondertekend door vrijwel alle bewoners, waarna er opnieuw contact was met de Wielewaal.

Vanochtend bereikten ons de eerste verheugende berichten: voor de bewoners wordt tijdelijke woonruimte gerealiseerd in Zaltbommel waardoor iedereen kan blijven wonen in de vertrouwde omgeving. Dit mooie resultaat is te danken aan wat de SP noemt 'actie en fractie': Acties (gesprekken bewoners etc. langsgaan bij informatieavonden, voorbereiden mogelijke actie) en fractie (schriftelijke vragen en de raadsbreed gesteunde brief aan de Raad van Bestuur Brabantzorg).

Voor mensen met een premium abonnement van Brabants Dagblad de link naar het artikel.