SP voert actie en krijgt steun voor kritiek en motie Avri

28 september 2018

SP voert actie en krijgt steun voor kritiek en motie Avri

Foto: SP

Gisteren was het dan zover. De SP Bommelerwaard houdt zich al een aantal maanden bezig met de nieuwe Avri-plannen, die de SP niet goed doordacht, niet sociaal en slecht gecommuniceerd vindt. Dus was het tijd voor actie! Door vrijwilligers uit de SP, maar ook niet-SP sympathisanten werd gisteren het entree van het gemeentehuis versierd (of ontsierd) met zakken zwerafval en spandoeken. Gemeenteraadsleden en wethouders kregen allen een 30-liter zakje overhandigd voor hun restafval, het enige formaat dat straks nog in de ondergrondse afvalcontainers past.

Foto: SP
Maar ook tijdens de raadsvergadering kwam de Avri nadrukkelijk aan de orde. In een lang en kritisch debat, dat op de agenda was gezet door de SP-fractie, lieten alle partijen van zich horen. Hun commentaar was in grote lijnen hetzelfde: de Avri heeft slecht gecommuniceerd, er zijn grote zorgen over de sociale aspecten van het nieuwe afvalsysteem, en de tarifering moet aangepast.

Er werd ook resultaat geboekt: de gemeenteraad sprak zich in grote meerderheid uit voor slechts een zeer beperkte verhoging van het flexibel tarief (met 10-15%), in plaats van het tot drie keer over de kop gaan van dit tarief dat de Avri oorspronkelijk voorstelde. De wethouder verwachtte dat het Avri-bestuur deze vorm van tarifering zal overnemen.

Verder zei de wethouder toe dat de Avri maatwerk-oplossingen gaat creëren voor ouderen en/of zieken die niet met hun afval over straat kunnen gaan en buren of familie die dat voor hun zouden kunnen doen missen. In dat geval blijft de Avri hun afval gewoon thuis ophalen.

Foto: SP
Veel werd er ook gesproken over een oplossing voor mensen die gebruik maken van incontinentiemateriaal. Niet alleen zouden deze mensen in het nieuwe systeem veel meer gaan betalen, maar ook moeten ze dan bijna elke dag met hun vuil over straat - wat bij hen tot veel schaamte leidt. De Avri heeft voor het incontinentiemateriaal (en voor luiers) een oplossing bedacht, maar die gaat pas per oktober 2019 in. Daarom riep de SP in een motie op om een tijdelijke oplossing te bedenken voor de eerste negen maanden van 2019. Uiteindelijk kreeg de SP voor die motie de steun van de hele gemeenteraad. Waarschijnlijk mogen inwoners die incontinentiemateriaal gebruiken voorlopig dat materiaal bij het restafval blijven gooien, en worden ze dan voor de extra kosten die ze daarvoor maken via de WMO gecompenseerd.

Op het verzoek van SP-raadslid Martijn Stoutjesdijk zei de wethouder toe voor het einde van dit jaar nog met een update te komen over de maatwerk-constructie en de (tijdelijke) oplossing voor incontinentiemateriaal. Met behulp van die update zal de SP nauwgezet in de gaten houden of de toezeggingen en beloften van de Avri en de wethouder waar worden gemaakt.

Reacties

Prima actie met uitstekend resultaat. Mijn complimenten voor onze SP-fractieleider en zijn fractiemedewerkers !

Het geeft me een goed gevoel dat we 'de boel' in beweging hebben gekregen. Dankzij de inzet van ons raadslid Martijn en goede argumenten die door de bewoners en SPers aangedragen werden is een aanzet gegeven de AVRI tot nadenken te dwingen.
Een goed doordacht en betaalbaar plan werkt in ons aller voordeel een schoon milieu en ik hoop met minder zwerfafval.
Groet,
Betty