Burgerlid Aziz Rahou beëdigd & kritiek op burgerparticipatie

19 mei 2018

Burgerlid Aziz Rahou beëdigd & kritiek op burgerparticipatie

Foto: Martijn Stoutjesdijk

Afgelopen donderdag waren de eerste twee gemeenteraadsvergaderingen voor de SP-fractie. Tijdens de vergaderingen werd er door de kersverse fractie voluit oppositie gevoerd.

Gemeenteraadslid Martijn Stoutjesdijk gebruikte zijn 'maiden speech' tijdens de eerste raadsvergadering van de avond (om 18.00 uur) om op de ontstane situatie met betrekking tot arbeidsmigranten in de gemeente Zaltbommel in te gaan. 'De SP vindt het schandalig', zei hij, 'dat een kleine groepje ondernemers profiteert van de komst van veel Oost-Europeanen, terwijl alle lasten - zoals een groeiend tekort aan betaalbare woningen en overlast door teveel arbeidsmigranten in één woning - terecht komen bij de lokale samenleving'. Ook was Stoutjesdijk bijzonder kritisch op het maatschappelijk panel dat bedacht is door wethouder Bragt. In dit panel moeten burgers om hun stem te laten horen opboxen tegen 34 (!) andere organisaties, waaronder de tuinders, de huisvesters, uitzendbureaus en lobby-organisaties. Volgens de SP-fractie leidt dat ertoe dat het nagenoeg onmogelijk wordt voor de 'gewone' inwoner om zijn of haar stem kenbaar te maken. De fractie diende dan ook een motie in om de organisaties en de inwoners te scheiden, waarbij de inwoners in een apart burgerpanel hun stem zouden kunnen laten horen. Deze motie werd alleen gesteund door de Pvda/Groenlinks en haalde het dus jammer genoeg niet.

In de tweede vergadering stond de nieuwe coalitie met de nieuw te benoemen wethouders en het door hun opgestelde bestuursakkoord centraal. Ook werd tijdens deze vergadering één van de SP-burgerleden, Aziz Rahou, officieel beëdigd als volksvertegenwoordiger. Samen met de andere coalitiepartijen uitte de SP grote kritiek op het gebrek aan concrete doelen in het bestuursakkoord. Zonder meetbare doelen is het moeilijk te beoordelen hoe ambitieus de coalitie is. Ook over het intransparante proces van coalitievorming vielen enkele harde woorden. Hoewel de SP de nieuwe coalitie succes wenst in het werk, waarschuwde zij de coalitie ook dat zij de concrete uitwerking van het bestuursakkoord bijzonder kritisch zal volgen.