Gelderse regio conferentie

1 mei 2017

Gelderse regio conferentie

Foto: Martijn Stoutjeswijk

Afgelopen zaterdag waren alle Gelderse SP-afdelingen bijeen op de halfjaarlijkse regioconferentie in de Lindenhof in Nijmegen. Voor de afdeling Bommelerwaard waren Martijn Stoutjesdijk en Tineke van Dijk aanwezig.

’s Ochtends kregen we een hele interessante lezing van Ronald van Raak over Ferdinand Domela Nieuwenhuis, die we eigenlijk gemakkelijk de eerste SP’er kunnen noemen. Deze Friese dominee hield er verschillende denkbeelden op na hoe de samenleving eerlijk en sociaal in te richten. Hij was bijvoorbeeld voor 100% afdrachtregeling. Zoals jullie weten heeft de SP ook een afdrachtregeling, die wordt gebruikt om in de partij te investeren en te voorkomen dat men niet lid van de Tweede Kamer wordt vanwege het inkomen, maar puur uit idealisme!

Foto: Wikipedia

Domela Nieuwenhuis was voor emancipatie en ontwikkeling van de mens, omdat dat tot bevrijding leidde, zelf nadenken! Zo waren het vroeger de arbeiders, die gezamenlijk geld bij elkaar legden voor een spaarpot in geval van ziekten onder de arbeiders en hun gezinnen. De voorloper van het ziekenfonds was dus in handen van de mensen zelf en niet van bedrijven met een directie etc. Dat zou je ook van een woningcorporatie kunnen zeggen. Een woningcorporatie is er voor mensen die in een goedkoop huis willen kunnen wonen, waarom moet dat dan worden overgenomen door bedrijven, die zeggen: Er is geen geld, dus… Een woningbouwcorporatie zou in handen moeten zijn van de huurders(verenigingen)!

Domela Nieuwenhuis heeft over al zijn sociale ideeën een boek geschreven: Van Christen tot anarchist! Dit boek is gratis te lezen/downloaden op de site van de Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren: http://www.dbnl.org/tekst/dome001chri01_01/.

’s Middags  vertelde onze partijvoorzitter Ron Meyer dat de Nationale Zorgfondsactie nog steeds doorgaat. Van het begin af aan is het nooit een verkiezingsitem geweest. We gaan door totdat het er is, al zal er met deze coalitie wel geen haast mee worden gemaakt.

Peter de Vos, fractievoorzitter SP Provinciale Staten van Gelderland, zei dat er geen dag voorbij gaat, zonder dat we eraan denken: Hoe gaan wij samen NL verbeteren. Astrid Vollebregt heeft met haar aanhoudende energie succes geboekt: De provincie Gelderland heeft opdracht gegeven om onderzoek te doen naar resten van diergeneesmiddelen in het grond- en oppervlaktewater. De SP dringt hier al langer op aan. Statenlid Astrid Vollebregt-de Groot stelde in 2016 al vragen over mogelijke hormoonvervuiling als gevolg van intensieve veeteelt. Daaruit bleek dat maar weinig instanties hier iets van wisten en dat er amper onderzoek naar gedaan wordt. Daarom zijn we blij dat de provincie nu eindelijk haar verantwoordelijkheid heeft genomen en opdracht tot dit onderzoek heeft gegeven. Zie verder op de site van SP Gelderland.

Verder komt er een provinciaal aanvalsplan tegen laaggeletterdheid.

Agnes Lewe loopt met een aantal SP’ers mee in de nacht voor de vluchting. Ze hebben al een mooi sponsorbedrag bijeen, maar het streefgetal van 2000€ is nog niet bereikt. Wie wil sponsoren, kan dat doen via: https://www.nachtvandevluchteling.nl/sponsoren  Team SP Gelderland.