SP roept Avri op om met betere voorstellen te komen!

6 maart 2017

SP roept Avri op om met betere voorstellen te komen!

Foto: Tineke van Dijk

De AVRI, de vuilnisophaal- en verwerkingsdienst van de regio Rivierenland, presenteerde enige dagen geleden een tweetal varianten om de hoeveelheid restafval in onze gemeenten verder terug te dringen: een extra container voor drinkkarton, metaal en plastic, of al het restafval centraal in plastic zakken inzamelen.

De SP Bommelerwaard is, op z’n zachts gezegd, niet blij met de voorstellen van de AVRI, omdat de varianten geen rekening houden met de meest kwetsbare groepen in onze samenleving, zoals ouderen, zieken en mensen met een lager inkomen. “Juist mensen met een klein tuintje, of zonder tuin, worden nu met wéér een enorme container opgezadeld”, stelt voorzitter Van Dijk over de eerste variant.  “In dit soort plannen lijkt men grote vrijstaande huizen als uitgangspunt te nemen. In een gemiddeld voortuintje moet je je straks echter tussen de containers doorwringen om bij de voordeur uit te komen.” Over de andere variant heeft zij echter helemaal geen goed woord over: “Moeten we nu allemaal straks, soms meerdere keren per week, met de auto naar de vuilstort toe, om daar het restafval in te leveren?” Van Dijk waarschuwt ervoor dat lang niet iedereen mobiel en zelfredzaam genoeg is om een dergelijke taak op zich te nemen. Het risico is dan dat afval blijft liggen, gaat rondzwerven, of zelfs gedumpt wordt. Daarnaast ergert Van Dijk zich aan de weinig sociale aard van het plan: “Gezinnen met jonge kinderen – denk aan luiers – of ouderen en zieken – met verbanden en ander medisch afval – worden straks extra ‘gestraft’ doordat zij vaker en meer zakken met restafval weg moeten brengen naar een inzamelingspunt. Dit is een ‘boete op ziekzijn’ en een ‘boete op kinderen krijgen’ waar de SP zich fel tegen verzet.” In een brief naar de colleges van de gemeenten Zaltbommel en Maasdriel heeft de SP Bommelerwaard de betrokken wethouders dan ook opgeroepen de AVRI te vragen om te komen met een socialer, bewonersvriendelijk plan.