Debat over de democratie in Zaltbommel

30 november 2016

Debat over de democratie in Zaltbommel

Vandaag vond er in het Cambium College te Zaltbommel een debat plaats over de toekomst van de democratie in Nederland. Gesproken werd er over een stemplicht, kiesdrempel, referenda en stemexamens.

In het publiek waren meerdere lokale politici aanwezig, en ook afgevaardigden van de twee politieke jongerenafdelingen die onze gemeente rijk is. Eén van die twee is ROOD Bommelerwaard, de jongerenafdeling van de SP. Martijn Stoutjesdijk mengde zich namens ROOD in het debat en sprak onder meer over het gebrek aan eigen profiel van andere (grote) partijen die visie als 'een olifant in de kamer' zien. Daardoor weten mensen vaak niet waar ze nu precies op stemmen, en hoe het regeringsbeleid er uiteindelijk uit kan gaan zien. Ook merkte hij op dat het referendum als politiek instrument zeker nog niet dé oplossing is, gegeven de lage opkomsten bij bijvoorbeeld het Oekraïne-, maar ook het recente Rotterdamse woonreferendum. Gesproken werd er ook met en door andere jongeren, die nog zoekende waren naar hun ideale partij. Zij werden door de politieke jongerenafdelingen uitgenodigd om binnenkort eens bij één van hun activiteiten langs te komen.