Succesvolle debatavond Nexit

9 oktober 2016

Succesvolle debatavond Nexit

Foto: Tineke van Dijk

Gisterenavond verzamelde zich een groep van ruim vijftig aanwezigen – waaronder veel jongeren – voor een debatavond over de Nexit in Elim te Gameren. Deze avond was het resultaat van een unieke samenwerking tussen ROOD Bommelerwaard en de SGP-jongeren uit dezelfde regio.

Om zoveel mogelijk jongeren te betrekken bij politieke vraagstukken, hadden beide jongerenorganisatie besloten voor de gelegenheid de handen ineen te slaan. De sprekers waren beide opiniemakers met landelijke allure: Arno Wellens – journalist, econoom en Peuro-initiatiefnemer, en Ewout Klei – columnist, politiek historicus en auteur van verschillende boeken over Nederlandse politiek. In het debat kruisten zij de degens over de vraag wat er nu mis is met de EU en wat daaraan gedaan kan worden.

Foto: Jonathan Hendriks

Arno Wellens was zeer overtuigend met zijn economische analyse: hij liet zien dat het snel optuigen van een muntunie met name heel veel schuld heeft gegenereerd in de Zuidelijke lidstaten. Deze schuld zal de EU blijven achtervolgen als we niet overgaan tot radicale maatregelen. Belangrijk daarbij is de wijze waarop we met banken omgaan: zolang we die als overheid en naties overeind blijven houden, wordt risicovol gedrag van bankiers niet afgestraft en daarmee het kernprobleem van ons financiële stelsel nooit opgelost. Ewout Klei stelde daar een meer historisch verhaal tegenover: van het belang van Europese samenwerking en een toekomstperspectief waarin niet de VS, maar de EU conflicten aan haar (buiten)grenzen zou moeten beslechten.

Op de verhalen van beide sprekers kwam veel respons vanuit het publiek en met behulp van hun vragen en van tevoren voorbereide stellingen vond er een geanimeerd debat plaats. Na afloop werd er nog lang nagepraat door een gemêleerde groep van jong en oud, SP en SGP, en zelfs  professor en studenten. Over één ding was iedereen het eens: dit onderwerp is nog lang niet van de agenda en zal waarschijnlijk ook voor wie nu tot de jongeren behoort, nog een belangrijke rol gaan spelen.

Martijn Stoutjesdijk

Foto: Tineke van Dijk