Huurverhoging 2015

11 mei 2015

Huurverhoging 2015

Foto: E. Braam / SP Bommelerwaard

Als u een woning huurt bij een van de woningcorporaties in de Bommelerwaard heeft u waarschijnlijk al een brief over de verhoging van de huur van uw woning ontvangen. De SP Bommelerwaard kreeg de brief die de Woningstichting Maasdriel haar huurders stuurde onder ogen en zet er enkele vraagtekens bij. Wij hebben deze woningstichting daar een brief over gestuurd.

De Woningstichting Maasdriel besloot om dit jaar af te stappen van de inkomensafhankelijke huurverhoging. In plaats daarvan verhogen ze de huren voor alle inkomensgroepen met 2,5 %. Dus, of je nu een maandinkomen van € 1300,- of een maandinkomen van € 3500,- hebt, met een huur van bijvoorbeeld € 600,- betaal je vanaf 1 juli 2015 € 15,- per maand meer dan ervoor.

Is dat eerlijk? Wij denken van niet. Gaat dat scheefwonen tegen? Dat zeker niet.

Daar komt nog bij dat woningcorporaties het vaak doen voorkomen dat de huurverhoging door de landelijke overheid is opgelegd. Ja, de overheid rekent een verhuurderheffing, wat voor alle woningcorporatie tezamen neerkomt op 1,4 miljard euro per jaar. Sinds 2013 hebben huurders daarom al een aantal fikse huurverhogingen gehad. Gemiddeld zijn de huren sinds 2013 met 9 % gestegen!

Op een huur van € 600,- betekent dit een verhoging van € 54,- in twee jaar tijd.

Blijkbaar is dat voor de meeste woningcorporaties nog niet genoeg. De keuze om de rekening van de verhuurderheffing direct bij de huurder neer te leggen, blijft nog altijd de keuze van een woningcorporatie zelf. Zij kan bijvoorbeeld ook nagaan of zij nog kan bezuinigen op haar eigen organisatie. Maar zij kunnen ook kiezen of zij al of niet grond aankopen. Of zij wel of niet starten met nieuwe projecten of investeren in duurzaamheid, zodat op langere termijn de onderhoudskosten dalen.

Er zijn in het land ook woningcorporaties die de huur dit jaar helemaal niet verhogen.

Die houden rekening met de alsmaar groeiende armoede onder huurders. Laat de woningcorporaties in de Bommelerwaard daar een voorbeeld nemen of laten ze de rekening eerlijk verdelen onder verschillende inkomensgroepen!

Wij zijn nieuwsgierig hoe De Kernen en Woonlinie, de andere twee woningcorporaties in de Bommelerwaard, met de huurverhoging van 2015 omgaan. Bent u huurder bij een van deze twee corporaties en wilt u dat ons vertellen, neemt u dan contact op via zaltbommel@sp.nl.