Werkgroep Zorg en Maatschappelijke Ondersteuning

6 maart 2013

Werkgroep Zorg en Maatschappelijke Ondersteuning

Hebt u gezien dat duizenden thuiszorgmedewerkers dreigen hun baan te verliezen en te worden vervangen door schoonmakers? Wij ondersteunen van harte de landelijke actie om hier met klem tegen te protesteren. Voor dit doel zal in maart de Thuiszorgkrant verspreid worden in de Bommelerwaard. Doel is: een massale opkomst op de landelijke protestactie van 6 april!

Maakt u zich ook zorgen hoe de bezuinigingdrift van het kabinet de toegang tot verzorginghuizen gaat treffen? Vul de bijgaande vragenlijst in en stuur die op naar onze werkgroep, p/a Vergtweg 61, 5301 TC Zaltbommel.

Wij hebben ons de afgelopen maanden vooral gericht op de behoeften van mensen die aangewezen zijn op langdurige zorg. Nu zijn we vooral bezig met het maken van een zorgvisie voor de Bommelerwaard. ‘Waar willen we met de zorgverlening naar toe?’ De landelijke uitgangspunten van de SP ‘Heel de mens’ vertalen we naar de regio. We nemen ook de ideeën mee van zorgaanbieders, mantelzorgers en cliënten.

Nuttige gesprekken hebben we inmiddels gehad met BrabantZorg en met Buurtzorg. We gaan verder! Concrete klachten over de huidige zorg komen ook bij ons binnen. We hebben daar open gesprekken met de lokatiemanagers van BrabantZorg over gevoerd: ‘Wat is het beleid?’ Onze indruk is dat al onze gesprekspartners betrokkenheid en visie vertonen. Elders hebben we wel eens voor een dichte deur gestaan, wat jammer is en onnodig.

Grote zorg is er bij de SP over de komende operatie van de overheid. AWBZ-taken worden afgestoten naar gemeenten en vallen voortaan onder de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Dat lijkt mooi: dicht bij de mensen. Maar de Rijksoverheid kort behoorlijk op het geld dat meegaat! En het geld dat meegaat, kan aan de willekeur van de gemeenten worden overgeleverd. Dus oormerken, dat geld! Niet aan andere zaken uitgeven! Het gaat om de langdurige zorg, niet bedoeld om gaten te stoppen in de begroting van de gemeente Zaltbommel of Maasdriel.

Meld ons uw visie en uw ervaringen met de zorgverlening en met de WMO! Schrijf naar bovenstaand werkgroepadres of mail naar konwool@xs4all.nl.

Na de manifestatie 6 april gaan we ons ook diepgaand bezighouden met de geestelijke gezondheidszorg en met de jeugdzorg.

Foto 1: Werkgroeplid Alice van der Beek spreekt met Evert van den Brink, lokatiemanager BrabantZorg voor Zaltbommel/Kerkdriel.

Foto 2: Werkgroeplid Gijs van Haaften spreekt met Frank van Putten, lokatiemanager BrabantZorg voor Ammerzoden.

Bedankt voor jullie bijdrage in den haag , en jullie luisterend oor ,
wij de de medewerkers van de STMR waarderen dat.