Kernen- en wijkenbeleid

“Alles wat goed is, gaat naar Zaltbommel” werd ons gezegd in onze gesprekken met dorpsbewoners. De SP is van mening dat alles wat goed is, juist zoveel mogelijk in de kernen moet blijven. Wij zijn voor sterke kernen met democratische, goed functionerende dorpsraden.

1. Dorps- en wijkraden

De SP wil in alle kernen van de gemeente Zaltbommel een dorpsraad. Voor de stad Zaltbommel gaat het om wijkraden. Deze raden horen democratisch gekozen te worden; daarmee wordt ook het belang van deze raden vergroot in het besluitvormingsproces. De dorps- en wijkraden moeten over een eigen budget te beschikken en duidelijke bevoegdheden te hebben.

2. Kernen met een eigen identiteit

In de gemeente Zaltbommel bewaken wij de eigen identiteit en de zelfstandigheid van de verschillende kernen: Aalst, Bern, Brakel, Bruchem, Delwijnen, Gameren, Kerkwijk, Nederhemert (Noord en Zuid), Nieuwaal, Poederoijen en Zuilichem. Dit doen wij door:

• a) Een goede vervoersvoorziening, zoals de regiotaxi en de reguliere busdienst, in stand te houden en waar mogelijk te verbeteren.
  • b) In zoveel mogelijk kernen de basisvoorzieningen zoals dorpshuis, medische voorzieningen en pinautomaat, te handhaven, dan wel opnieuw te vestigen. Ook trachten we in elke kern tenminste één basisschool te handhaven. Daarnaast moet fatsoenlijk mobiele bereikbaarheid in elke kern gegarandeerd zijn.
  • c) Creatieve oplossingen te zoeken voor wat betreft het cultuuraanbod, bijvoorbeeld door het organiseren van een bibliotheekvoorziening in een dorpshuis of een rijdende bibliotheek (bibliobus).
  • d) Lokale initiatieven van bewoners te stimuleren en te ondersteunen. Als de buurt bijvoorbeeld ideeën heeft voor openbaar groen of cultuur in bredere zin (zang-, toneelvereniging etc.) moet daar serieus naar gekeken worden.

3. Veilig verkeer voor iedereen

De SP wil dat onveilige verkeerssituaties (bijvoorbeeld de kruising bij De Portage in Zaltbommel) worden aangepakt. Inwoners worden hierbij serieus genomen; inwoners van alle kernen kunnen aangeven welke verkeerssituaties aangepast of verbeterd moeten worden. Ook dient er bij beslissingen over nieuwbouw of verkeersbesluiten veel waarde toegekend te worden aan het effect op de leefbaarheid voor de bewoners van de betreffende wijk of kern. Verder willen we bij de Provinciale Staten aandringen op een pilot voor gratis vervoer voor 65+.

4. Ruimte om te spelen

De SP vindt het belangrijk dat er in zowel oude als nieuwe wijken genoeg ruimte is voor kinderen om te spelen. Daarom wil de SP de Agnes Kant-norm introduceren in de gemeente Zaltbommel: minimaal 3% van elke woonwijk dient beschikbaar te zijn als speelruimte