Werken en economie

1. Als lokale overheid heeft de gemeente een extra verantwoordelijkheid voor mensen in lager geschoolde/betaalde banen. De gemeente gaat er alles aan doen om deze banen in eigen huis te behouden. Banen in de schoonmaak, de catering etc. worden niet (langer) uitbesteed.
  2. De gemeente biedt stageplekken en werkervaringsplekken voor lager opgeleiden.
  3. Vervoer van en naar de sociale werkvoorziening in Geldermalsen dient voor medewerkers uit de Bommelerwaard zorgvuldig georganiseerd te worden. Als dat nodig is, zal de gemeente Zaltbommel zelf weer een sociale werkplaats huisvesten.
  4. De gemeentelijke inkomensvoorzieningen (langdurigheidstoeslag, individuele inkomenstoeslag) voor mensen met een laag inkomen blijven overeind.
  5. De SP wil dat iedereen die werkzoekend is begeleid wordt bij het vinden van werk.
  6. Werk moet bijdragen aan de financiƫle zelfstandigheid en zelfredzaamheid van mensen. De SP wil niet dat mensen met behoud van de bijstandsuitkering verplicht ingezet worden in bijvoorbeeld de groenvoorziening. Dit is verdringing van arbeidsplaatsen. Indien deze mensen wel ingezet worden, dient dat altijd te leiden tot een verbetering van hun inkomen.
  7. De gemeente ondersteunt startende en kleine ondernemers door verstrekken van informatie en biedt hulp bij vinden van huisvesting.
  8. Door vrijwilligerswerk dragen vele Nederlanders op allerlei manieren bij aan onze samenleving. Vrijwilligerswerk wordt door de gemeente gestimuleerd en waar nodig ondersteund.
  9. De lokale economie dient door de gemeente gestimuleerd te worden, bijvoorbeeld door plaatselijke bedrijven in te schakelen bij de dienstverlening voor de gemeente.
  10. Leegstand en verpaupering van winkelpanden moet actief door de gemeente bestreden worden. Hierbij dient ook herbestemming van winkelpanden tot woonruimtes overwogen te worden, in het bijzonder voor jongerenhuisvesting.
  11. De SP wil niet nog meer lege kantoren en bedrijfspanden in de gemeente Zaltbommel. Indien niet wordt voldaan aan het leegstandscriterium (60% verhuurd/verkocht), vindt er geen nieuwbouw van kantoren plaats.
  12. De SP wil het bezoek aan winkels in de binnenstad van Zaltbommel stimuleren door het eerste half uur gratis parkeren te maken.