Democratie en bestuur

De SP vindt het belangrijk dat er op een zorgvuldige manier om wordt gegaan met gemeenschapsgeld – dat geld is immers van ons allemaal. Daarom willen wij een sterke gemeenteraad, zonder vriendjespolitiek, die zelf de controle houdt over publieke voorzieningen.

1. Eén gemeente Bommelerwaard

De SP is voor een volledige fusie van de gemeenten Zaltbommel en Maasdriel tot één gemeente ('Bommelerwaard'). Weg met die gekunstelde streep binnen de natuurlijke rivierbegrenzingen. Dat biedt de beste uitgangspositie om aan de leefbaarheid in de hele Bommelerwaard te werken, zonder gekissebis, en zonder rechts- en bestuursongelijkheid.

2. De gemeente dicht bij de mensen

De SP wil de bereikbaarheid en de dienstverlening van gemeentelijke diensten verbeteren. De SP pleit daarom voor meer loketten in de verschillende kernen. Om kosten te besparen zou in lokale voorzieningen (dorpshuizen, ook scholen of kantoren) ruimten kunnen worden gehuurd die op gezette tijden open zijn en dan door ambtenaren worden bezet die elkaar afwisselen.

3. Meer agenten

Buiten kantooruren wordt er met slechts één wagen gesurveilleerd in de hele Bommelerwaard. De SP wil dat dit gaat veranderen en pleit voor veel meer surveillance in de Bommelerwaard. In Zaltbommel behoort daarnaast een permanent bemenste politiepost te zijn.

4. Publieke voorzieningen in publieke handen

De SP is tegenstander van de verzelfstandiging van publieke voorzieningen, zoals de AVRI. Het gemeentebestuur moet verantwoordelijk zijn voor dergelijke voorzieningen en voor de prijzen die de inwoners daarvoor betalen.

5. De gemeente blijft verantwoordelijk voor regionale samenwerkingsorganen

De SP wil dat Zaltbommel de volledige politieke verantwoordelijkheid houdt over het beleid van samenwerkingsorganen, zoals Regio Rivierenland. Plannen van samenwerkingsorganen moeten al in een voorbereidende fase instemming van de raad krijgen.

6. Dorps- en wijkraden

De SP wil in alle kernen van de gemeente Zaltbommel een dorpsraad. Voor de stad Zaltbommel gaat het om wijkraden. Deze raden dienen democratisch gekozen te worden; daarmee wordt ook het belang van deze raden vergroot in het besluitvormingsproces.

7. Raadpleging bewoners

De SP wil de bewoners zoveel mogelijk invloed geven op besluitvorming en wil de carrouselvergaderingen organiseren in de dorpen die direct betrokken zijn bij het betreffende vraagstuk. De SP is daarnaast van mening dat een lokaal referendum een goed middel kan zijn om burgers directer te betrekken bij grote gemeentelijke vraagstukken.

8. Stembureaus

De SP vindt het van groot belang dat er bij verkiezingen genoeg stemlokalen zijn, verdeeld over de verschillende kernen. Deze stembureaus moeten bovendien goed toegankelijk zijn voor ouderen, zieken en gehandicapten, bijvoorbeeld door ze in verpleeghuizen onder te brengen.

9. Integer besturen in dienst van het algemeen belang

De SP waakt voor belangenverstrengeling; de gemeente Zaltbommel moet integer bestuurd worden. Daarom moet besloten vergaderen zoveel mogelijk vermeden worden en moeten wethouders en burgemeester hun nevenfuncties bekend maken.

10. Geen dure adviseurs; zorgvuldig omgaan met gemeenschapsgelden

Het inschakelen van dure adviseurs door het gemeentebestuur moet een zeldzaam voorkomende uitzondering zijn. De gemeente Zaltbommel dient daarbij de Roemernorm te hanteren: niet meer dan 10 procent van de personeelskosten mag worden uitgegeven aan externe adviseurs, interim-managers en andere externe medewerkers.

11. Veilig en gezond

De SP wil dat het gemeentebestuur haar taak voor veiligheid van de burger voorop stelt en pas daarna de financieel economische belangen afweegt. Bijvoorbeeld: geen woningbouw langs de A2 vanwege gezondheidsrisico’s en pas daarna de opbrengst van bouwgrond in de Waluwe in overweging nemen. Aansluitend bij hetgeen de directeur van GGD-Nederland suggereerde, wil de SP dat bij het verstrekken van gebruiksvergunningen de gemeente rekening houdt met het zogenaamde 'stapeleffect van uitstoot schadelijke stoffen'.

12. Sachem weg uit de bewoonde wereld

Sachem is een groot risico voor de wijde omgeving. De SP is tegen de productie-uitbreiding van deze chemische fabriek en wil dat er, in samenwerking met de Provincie, gezocht wordt naar een veiliger locatie voor het bedrijf.

13. Andere partijen

De SP wil in de gemeenteraad onbevooroordeeld met andere partijen samenwerken op concrete onderwerpen.